22 de febrer del 2017

Vall de Gausac fins a Sant Medir (Sant Cugat del Vallès-Vallès Occidental)

Com a variant de l’últim post publicat, des de la masia de Can Borrell es pot seguir la ruta que porta fins a Sant Medir, retornant pel camí de carena que segueix la serra del mateix nom, entre les valls de Gausac i Sot d’en Cuiàs. Aquesta ruta permet, amb una petita desviació, visitar la font de la Rata (temps aproximat del recorregut: 3-3,5 hores).
En arribar a Can Borrell cal anar a buscar la part del darrera de la casa, on hi ha el que queda de la font de Can Borrell. Seguint aquest camí, que va paral·lel al torrent de Sant Medir pel seu marge esquerra, no es triga a arribar a la bifurcació que portaria fins a l’ermita de Sant Adjutori i al forn ibèric. Cal anar per la dreta, seguint el curs d’aigua. Més endavant, després de travessar-lo, es pot veure a la dreta un planell. Prop d’aquí, tocant al torrent, es troba la font de Sant Sever.

Can Borrell

Aspecte actual de l'antiga font de Can Borrell

Camí a Sant Medir

Continuant pista amunt, a l’entrada al recinte de Sant Medir, es pot veure un altra font, la del Camp del Miracle.

Segons la llegenda, Sant Medir era un pagès que vivia a la vall de Gausac a principi del segle IV. Durant la persecució dels cristians per l’emperador Dioclecià, Medir va morir per protegir al bisbe Sever que fugia dels romans. Sembla que Medir va ser un personatge inexistent i que el culte a la seva persona s’ha establert a partir d’altres llegendes i figures reals.
Actualment es venera, especialment a Barcelona (Gracia i Sarrià) i Sant Cugat del Vallès, el 3 de març

Ermita de Sant Medir

Curiós mosaic prop de l'ermita

L’ermita de Sant Medir esta situada al Camp del Miracle, sobre l’antic camí de Barcino (Barcelona) a Egara (Terrassa) passant pel Castrum Octavianum (Sant Cugat del Vallès). Es tracta d’un edifici romànic de base rectangular i volta de canó. Té un campanar de doble espadanya. El seu origen es remunta al segle XI i ha estat reformada en diverses ocasions.
Cal recular pel camí d’arribada fins a trobar un indicador, a la dreta. Aquí el sender s’enfila fort fins la carena. Tot seguint aquesta s’arriba a un nou indicador que marca el camí a la font de la Rata

Pujant cap a la carena

Font de la Rata
Cal baixar fins la llera del torrent del Sot d’en Cuiàs. La font va ser restaurada fa uns anys però el manteniment és visiblement precari

Pou de Can Coll
De nou a l’última bifurcació, cal anar fins al coll de Torreferrera, per on passa la pista que uneix Can Borrell amb la carretera BV-1415 i després a l’Àrea de lleure del Torrent de Can Coll, on hi ha un antic pou

Mapa de l'itinerari (Font: ICGC-Instamaps)

Per veure el mapa interactiu cliqueu aquí