18 de juliol del 2015

El Cogulló de Turp (Alt Urgell-Solsonès)

Situat sobre el marge esquerra de la vall del Segre, el Cogulló de Turp (1.620 m) destaca sobre els relleus pròxims. Es com una punxa que s’alça cap al cel sobre un terreny poc poblat i en el límit de les comarques del Solsonès i l’Alt Urgell.
La excursió comença a Llinars, una petita agrupació de cases situada sobre la carretera L-401, de Sant Llorenç de Morunys a Organyà. Cal agafar el camí que surt del mateix poble i va a Cal Jepet. Seguint el camí s’arriba a la serra del Munyidor.
S’ha de continuar per el camí de l’esquerra, que desprès de pujar una mica, planeja flanquejant el cim del Tossal de la Pinassa. La vegetació es exuberant i a l’hivern s’ha d’anar en comte amb els trams glaçat ja que no hi toca el sol en tot el dia.
Desprès d’una suau baixada s’arriba a un petit collet més esclarit dels alt pins que fins ara ens acompanyaven. Es el coll de la Travessa. Sobre els nostres caps s’aixeca el cim del Cogulló de Turp. Seguint la carena, a l’altre costat, es pot veure una antiga pista molt descarnada que es la que hem d’anar a buscar.

El Cogulló des del coll de la Travessa

La pista s’orienta al nord i va guanyant alçada fins a assolir el coll de la Coma de Turp, on les vistes, tant cap a la vall del Segre com cap al Solsonès, son espectaculars quan el dia es clar

Vall del riu Sallent i la serra de Sant Joan. Al fons Coll de Nargó

Des de el coll de la Coma de Turp s’inicia un corriol, molt ben marcat, que en un principi segueix la carena però que desprès dels primers metres penetra en el bosc que ocupa la vessant oest de la muntanya. La rampa es forta i cal pujar-la amb tranquil·litat. Les fites i les marques de pintura fan impossible el equivocar-se de ruta

Cim del Cogulló de Turp

S’arriba al cim, ocupat pel que queda d’un vèrtex geodèsic. Mirant cap a l’oest es pot observar la quasi totalitat del itinerari que hem fet fins arribar al Cogulló de Turp. La vista s’estén en totes direccions. A sota els peus tenim la serra de Turp que cau a plom sobre l’embassament d’Oliana i el poble de Coll de Nargó. Més llum es situen el Cadí, les muntanyes d’Andorra i el Pallars i les serres d’Aubenç, Sant Joan, Sant Honorat-Roca del Corb, Montsec i fins i tot Montserrat

Embassament d'Oliana, serra de les Canals, Roca del Corb-Sant Honorat i Sant Marc. Al fins, a la dreta, despunta el Montmagastre

Montsec de Tost, Port del Comte i Cadí

En primer terme muntanyes del Solsonès. Al fons Montserrat i Sant Llorenç del Munt

L'itinerari

Es torna al punt de sortida seguin el mateix camí que a l’anada. Temps total: 2 hores 30 minuts