14 de gener del 2015

La torre Bosquerons (Montornès del Vallès)

Al 2007, l’ajuntament de Montornès del Vallès (Vallès Oriental) va iniciar la restauració de la torre de telegrafia òptica ubicada en el cim del turó de Can Bosquerons, a 222 metres d’altitud. Es tracta d’un edifici de base quadrada i dos pisos d’alçada. Cada pis tenia quatre espitlleres i tot el conjunt es trobava envoltat per un fossar excavat cap a finals de 1850.
La torre de Bosquerons va ser construïda al 1849, durant la segona guerra carlina o guerra dels matiners, i formava part de la línia de telegrafia militar catalana que unia òpticament Barcelona amb Vic. Aquesta, concretament, es trobava entre la del turó de Montcada i la de Can Cassaca, a Granollers.

Les Vinyes Velles. Camí de la torre Bosquerons

La torre de Bosquerons, coneguda a Montornès com el Telègraf,  només va estar activa des de 1849 fins a 1862. L’ invenció de l’electricitat va provocar canvis tecnològics difícils d’assumir per alguns. Finalment, després de 140 anys d’abandonament, l’abril de 2013 es va obrir al públic aquesta renovada instal·lació. (per a visites contactar amb l’ajuntament de Montornès del Vallès) (més informació sobre telegrafia óptica)

La visita a aquesta torre de telegrafia estava emmarcada dins d’un itinerari més ampli que també incloïa  veure el que queda del castell de Montornès, que a pesar del nom esta situat al terme municipal de Vallromanes

L’accés a el Telègraf es pot fer per diversos camins. Fins hi tot s’hi pot arribar en vehicle fins molt a prop. La ruta seguida surt del final del carrer Princesa Sofia de Montornès, i enfila el paratge conegut con les Vinyes Velles fins arribar a la carena de la serra. Per l’esquerra s’arriba a un coll on hi ha una bifurcació. Cal seguir la pista de la dreta, que baixa lleugerament, fins a trobar un corriol, a l’esquerra, que porta a la torre del Telègraf

Dependències dels soldats que vivien a la torre

Les senyals
Des del Telègraf, i passant pel costat d’una casa, un corriol du de nou a la carena que s’havia trepitjat abans. Seguint-la cap a la dreta s’arriba a una nova bifurcació.
Per l’esquerra, primer en baixada i després en pujada s’assoleix el coll de Mercader. Important creuament de camins. El que cal continuar esta tancat als vehicles per una cadena.
Aquest va guanyant altitud fins que en un petit replà del recorregut, a la dreta i marcat amb pintura, es troba indicat el corriol que porta fins a les ruïnes del castell de Montornès o de Sant Miquel (més informació del castell). Uns metres per sota del castell hi ha el poc que queda de la capella de Sant Miquel